Wystawa: Piotr Szczur „Made in USA: 100 paintings”
2018-11-14
„Made in USA / 100 paintings” to kolejna odsłona z serii wystaw, kuratorowanych przez Fundację 2 wymiary, przedstawiających amerykański cykl obrazów artysty Piotra Szczura. Bezpośrednią inspiracją do powstania prezentowanego zbioru płócien stała się podróż do Stanów Zjednoczonych, podczas której malarz doświadczył piękna i niezwykłej różnorodności krajobrazu roztaczającego się wzdłuż słynnej Route 66. Obrazy z cyklu „Made in USA”, zawieszone w jednej linii w przestrzeni warszawskiej galerii Apteka Sztuki, zaczynają funkcjonować jako rodzaj mapy, stają się świadectwem przebytej drogi – zarówno w sensie fizycznym, jak również duchowym.
W swoich najnowszych obrazach Piotr Szczur przedstawia Amerykę w kompresji, wyciąga esencję z rzeczywistości, zamyka ogromne przestrzenie krajobrazu w często bardzo niewielkich formatach płócien. Właśnie dlatego wszystkie prace z cyklu „Made in USA” kryją w sobie tak niezwykle intrygującą wieloznaczność interpretacyjną. Amerykańskie płótna Piotra Szczura to nie tylko pamiątki, utrwalone wspomnienia z odbytej podróży. Prawie każdy z obrazów może funkcjonować jednocześnie jako autonomiczny pejzaż, niezależne przedstawienie konkretnego miejsca lub też znak, symbol Stanów Zjednoczonych jako całości. Jednocześnie należy pamiętać, że są one również fragmentami wielkiej układanki, która, gdy zostanie skompletowana, ukazuje ogrom i zróżnicowanie krajobrazu naturalnego i kulturalnego współczesnej Ameryki.
Cykl „Made in USA” stanowi również zwieńczenie istotnej zmiany w treści i formie obrazów Piotra Szczura, która stopniowo dokonywała się w ostatnich latach. Artysta, znany z pogłębionych psychologicznie portretów, przenosi swoją uwagę ku malarstwu pejzażowemu, jednocześnie ograniczając ważny do tej pory związek obrazu z fotografią. Opisanie Ameryki staje się dla Piotra Szczura punktem wyjścia dla eksperymentów i rozważań nad formą dzieła, które, w coraz bardziej zauważalny sposób, prowadzą go ku abstrakcji. I choć wszystkie prace z tego zbioru różnią się od siebie tak, jak poszczególne Stany Ameryki, to jednak cykl „Made in USA” łączy się w niezwykle spójną całość. W obrazach Piotra Szczura odnajdziemy konsekwentny zachwyt nad majestatem amerykańskiego nieba, poczucie niczym nieskrępowanej wolności, romantyczną wrażliwość, z jaką artysta przeżywa i przedstawia otaczający go pejzaż oraz, przede wszystkim, głębokie zrozumienie i świadomość przynależności do miejsca, za którym wciąż tęskni.
Wystawa: Piotr Szczur „Made in USA: 100 paintings”
Organizatorzy: Fundacja 2 wymiary, Galeria Apteka Sztuki
Wernisaż: 01.12.2018, godz. 18:00
Wystawa: 01.12.2018 – 06.01.2019
Galeria Apteka Sztuki, Al. Wyzwolenia 3/5, Warszawa
Piotr Szczur - Urodzony w 1987r. w Jaśle. Absolwent Liceum Plastycznego im. Tadeusza Brzozowskiego w Krośnie. W latach 2007–2010 student PWSZ im. J. Grodka w Sanoku na kierunku Edukacja Artystyczna. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. S. Białogłowicza w roku 2010. W latach 2010 – 2013 studia na Wydziale Artystycznym lubelskiego UMCS . Dyplom z malarstwa w pracowni dr hab. M. Drzewińskiego w roku 2013. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie. Związany z nieformalną grupa malarzy neoromantyków. Jego prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą. Najważniejsze wystawy indywidualne: XIV, Sopocki Dom Aukcyjny, Warszawa (2014);Sprawy w lesie, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, Kraków (2015); Made in USA,Fundacja 2 wymiary, BWA Galeria Sanocka, Sanok (2018). Uczestnik licznych wystaw zbiorowych, m.in:Po(róż)szarość, Bazar Sztuki, Sanok (2010);Ukryte, Sanok (2011);Together, UMCS WA, Lublin (2011);Wystawa filmowa, Bazar Sztuki, Sanok (2011);Mal-ars-two, Galeria II piętro, Zamość (2011);Oczekiwanie, Dworzec Główny, Sanok (2012);Obrazy na zamówienie, Galeria u fotografa, Lublin (2012);No Budget Show 4, MOCAK, Kraków (2012);Podaj dalej, UMCS WA Lublin, (2013);Szczepkowski-Stabryła- Szczur, Salon Wystawowy Marchand, Desa Unicum, Warszawa (2013); Im dalej w las. Neoromantycy wobec natury, Fundacja 2 wymiary, BWA Sanok, Sanok (2017);Im dalej w las. Neoromantycy wobec natury, Fundacja 2 wymiary, Stacja Muranów, Warszawa (2017).