Letni przegląd Teatru Ochoty 2018
2018-06-21
29 czerwca startuje Letni Przegląd Teatru Ochoty 2018. Tegoroczna edycja wakacyjnego cyklu spektakli i wydarzeń około teatralnych na Ochocie rozegra się pod hasłem relacji i przyjaźni.
Program Przeglądu tworzą spektakle, koncerty i projekty pracowników i twórców związanych z Teatrem. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć m.in. „Wycieka ze mnie samo złoto” z eksperymentalną choreografią Renaty Piotrowskiej-Auffret (współpracowniczki tutejszego Ogniska Teatralnego), koncert zespołu The Freuders (z teatralnym akustykiem na gitarze basowej) czy nagrodzony na tegorocznym OFF Kontrapunkcie „Spis kobiet” Alicji Brudło (na co dzień zajmującej się promocją teatru). Nie zabraknie również autorskich projektów w wykonaniu artystów znanych z poprzednich spektakli Teatru Ochoty. Na Przeglądzie zagrają aktorzy „Zatoki Suma”, Oskar Malinowski (spektakl taneczny #DBRMPP) i Helena Ganjalyan (spektakl taneczny „Melt”), Aleksandra Bożek-Muszyńska ze spektaklu „Księżycowo” (spektakl taneczny DZIEŃ, W KTÓRYM V. DAŁA MI DO MYŚLENIA ALBO JAK POZBYŁAM SIĘ PROKRASTYNACJI) czy Tomasz Krzemiński z „33 powieści, które każdy powinien znać” (koncert PIOSENKI NIE TYLKO O MIŁOŚCI).
Letni Przegląd potrwa do 14 lipca. Szczegóły na www.teatrochoty.pl
KALENDARIUM LETNIEGO PRZEGLĄDU
29.06 19.00 WYCIEKA ZE MNIE SAMO ZŁOTO
30.06 11.00 GŁOŚNE CZYTANIE / na rowerze
30.06 19.00 T.C.M MUSIC koncert
1.07 20.00 #DBRMPP
6.07 19.00 DZIEŃ, W KTÓRYM V. DAŁA MI DO MYŚLENIA ALBO JAK POZBYŁAM SIĘ PROKRASTYNACJI
7.07 19.00 MELT
8.07 20.00 PIOSENKI NIE TYLKO O MIŁOŚCI koncert
13.07 20.00 THE FREUDERS koncert
14.07 19.00 SPIS KOBIET
14.07 20.30 TARAPATY koncert
SPEKTAKLE Z POGRANICZA TEATRU TAŃCA, EKSPERYMENTU, PERFORMANSU
WYCIEKA ZE MNIE SAMO ZŁOTO / 29.06 g.19.00 / bilety 30/20 złWielu kobietom pragnienie, by urodzić dziecko, wydaje się oczywiste: jest silne i nie podlega wątpliwościom. Co jednak, jeżeli pragnienie to zostaje odrzucone, podlegając jednocześnie kategoriom prawa?
W swojej nowej pracy „Wycieka ze mnie samo złoto“ Piotrowska-Auffret artystka opiera się zarówno na osobistej historii, jak i na narracjach innych kobiet, by podążyć za kobiecym pragnieniem posiadania dzieci poprzez sieć polityk reprodukcji, rozmaitych obietnic, ideologii i prób wykorzystywania oraz przyglądając się relacji między życiem prywatnym a zawodowym.
Jak dużo inwestujemy w pracę i życie? Jaką wartość nadajemy temu co produkujemy i reprodukujemy w celu spełnienia osobistego pragnienia? A w pracy, w sztuce? Jak daleko możemy się posunąć? I dlaczego?
koncepcja, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
wykonanie i teksty: Renata Piotrowska-Auffret i goście
współpraca: Karolina Kraczkowska, Aleksandra Osowicz
współpraca: Karolina Kraczkowska, Aleksandra Osowicz
dramaturgia: Bojana Bauer, Renata Piotrowska-Auffret
konsultacje dramaturgiczne: Magdalena Ptasznik
współpraca przy redakcji tekstów: Michał Kurkowski
światło: Monika Krześniak
oprawa wizualna: Aleksandra Osowicz
opracowanie muzyczne: Renata Piotrowska-Auffret i goście
organizatorzy: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
kooprodukcja: MAAT Festiwal – Centrum Kultury w Lublinie
partnerzy: Nowy Teatr, Wawerskie Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum w Paryżu
#DBRMPP / 1.07 g.20.00 / bilety 30/20 zł
#DBRMPP to spektakl taneczny będący miłosnym SHOW. To podróż po świecie kiczu, to opowieść szybkim zaspokojeniem potrzeby bycia z kimkolwiek. Choreografia spektaklu została nagrodzona na Warszawskiej Platformie Tańca 2016 oraz na Krakowskim Konkursie Choreograficznym „3…2…1… TANIEC”
koncept/ wykonanie: Katarzyna Gorczyca i Oskar Malinowski
scenografia/ reżyseria świateł: Maciej Kosteczka
DZIEŃ, W KTÓRYM V. DAŁA MI DO MYŚLENIA ALBO JAK POZBYŁAM SIĘ PROKRASTYNACJI / 6.07 19.00 / / bilety 30/20 zł
Punktem wyjścia do pracy nad tym tanecznym spektaklem była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: na co przyjdzie jeszcze czas? Inspiracją dla poszukiwań stała się estetyka kampu.
koncepcja, choreografia i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska
muzyka: na żywo Marcin Bożek, collage
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
kostium: Aleksandra Bożek-Muszyńska i Anna Czyżykiewicz
koncepcja kuratorska: Edyta Kozak, Anikó Rácz
kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
spektakl powstał w ramach projektu Exchange: Change Time and Dance
MELT / 7.07 19.00 / / bilety 30/20 zł
Monodram oparty na pracy z figurą Ofelii z szekspirowskiego „Hamleta”. Słowo przeplata się w naprzemiennej grze z ruchem, gestem, abstrakcyjną formą wizualną.
Ofelia wytwarza własny język swojej fizyczności, seksualności, próbuje wyjść poza służalcze „tak Ojcze”, w którym wielokrotnie zamyka ją autor. To kobieta, która nieustannie stwarza się między nakazem a zakazem, która zawsze jest wobec/względem. Słowo przeplata się w naprzemiennej grze z ruchem, gestem, abstrakcyjną formą wizualną.
„melt” – z ang. „tonąć”, ale także „stopić”, „topić”, „rozpuszczać”, „zatopić”, „zagłuszać”, „wzruszać” – rozpracowuje finalny motyw Ofelii, szukając jego rozwiązania nie tylko w dosłownym szekspirowskim ujęciu, ale także w rodzaju wejścia w stan nieobecności, nieuwagi, bycia poza swoim ciałem i jego działaniami, bycia obok.
koncepcja, reżyseria, wykonanie: Helena Ganjalyan
muzyka: Yasuhiro Morinaga
premiera: 20. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku
SPIS KOBIET / 14.07 19.00 / / bilety 30/20 zł
Spis kobiet to spektakl-pułapka. Jej mechanizm tworzy się na naszych oczach, łapiemy się w nią sami, ulegając naszym przyzwyczajeniom w myśleniu o pracy i o kobietach.
research dramaturgiczny: Agnieszka Pajączkowska, Dorota Ogrodzka
scenariusz i reżyseria: Alicja Brudło, Izabella Gawęcka, Iwona Konecka, Dorota Ogrodzka, Anna Sadowska
muzyka: Elektronowy Miś
światła: Maciej Ratajczyk
występują: Alicja Brudło, Izabella Gawęcka, Iwona Konecka, Anna Sadowska
premiera: 18.11.2017, Teatr Ósmego Dnia
nagrody: Scenariusz nagrodzony VI edycji konkursu OFF: Premiery/Prezentacje 2017; Grand Prix OFF Kontrapunktu 2018
twórcy o spektaklu:
Tekst, na którym bazuje przedstawienie, powstał z rozmów i ze spotkań z kobietami pracującymi na ul. 1 Maja w Lublinie. Na krótkim odcinku miasta, pomiędzy dworcem kolejowym a ruchliwym skrzyżowaniem, mieści się ponad siedemdziesiąt punktów usługowych i handlowych. Pracują w nich kobiety: młode, starsze, zadowolone, sfrustrowane – ich głosy układają się w niejednorodną opowieść o zmieniającej się Polsce, o pieniądzach, o codziennym radzeniu sobie, o aspiracjach, o dzieciach, mężczyznach, o społeczeństwie. W naszym spektaklu wszystkie one zostaną postawione przed niezwykłym wyzwaniem i niezwykłą szansą. Która z nich ją wykorzysta?
KONCERTY
T.C.M. Music/ 30.06 19.00 / / bilety 10 zł
Najpiękniejsze standardy jazzowe, które od przeszło stu lat nieprzerwanie dostarczają ludziom rozrywki. Przenieśmy się do czasów zatłoczonych klubów Nowego Yorku i Chicago!
W tej kameralnej atmosferze można nie tylko posłuchać, ale i potańczyć do muzyki, która, mimo ustalonej formy, jest w dużym stopniu improwizowana „tu i teraz”. Ta niezwykła więź, która tworzy się pomiędzy grającymi a słuchaczami, jest czymś szczególnym w świecie coraz bardziej zdominowanym przez wielkoformatowe produkcje elektroniczne. Celebrujmy to, co w muzyce jest najlepsze – intymną wymianę energii pomiędzy wykonawcami i publicznością.
T.C.M. Music to wynik wieloletniej współpracy pomiędzy Mikołajem Tabako i Andrzejem Mikulskim.
Podczas Letniego Przeglądu Teatru Ochoty wystąpią w składzie:
Mikołaj Tabako – trąbka,wokal
Andrzej Mikulski – instrumenty klawiszowe
Paweł Zwierzyński-Pióro – kontrabas
Michał Szeligowski – perkusja
Piosenki nie tylko o miłości / koncert // 8.07 20.00 / / bilety 10 zł
Solowy koncert Tomasza Krzemińskiego na kontrabas i gwizd to swoisty, muzyczny performance. Artysta zabiera nas w muzyczną podróż bez słów… Zabrzmi Sinatra i Reznor, Bowie i Cornell, DM i Floyd, Keys i Winehouse i wiele innych. Minimalistyczne aranżacje, kontrabasowy puls i melodyjny gwizd, to oryginalny styl i zarazem znaki rozpoznawcze solisty.
The Freuders / koncert // 13.07 20.00 / / bilety 10 zł
The Freuders to minimalistyczny kolektyw muzyczny stawiający na solidność sekcji rytmicznej, zalany gitarowym sosem, doprawiony szczyptą charyzmatycznych wokali. Delikatny zapaszek cmentarza, albo emanacja czarnej dziury. Chłodno i bez przebaczenia.
nasz człowiek:
The Freuders:
Tymoteusz Krzywodajć
Olek Adamski
Maciek Witkowski
Jacek „Lodi” Piątkowski
Powracający z nowym wydawnictwem „Omniform” The Freuders to połączenie 4 atomów, które oddaliły się od siebie, by ponownie zderzyć się i wygenerować jeszcze większą siłę rażenia.
W muzyce warszawiaków słychać mocne wpływy gitarowego grania lat ’90 – od melodyjnych zapędów The Cure, przez surowość Afghan Whigs, po ciężar Tool. To wszystko niezmiennie naznaczone emanacją czarnej dziury.
Do tej pory zespół The Freuders zaistniał w świadomości słuchaczy przede wszystkim dzięki swoim żywiołowym, głośnym i emocjonalnym występom na żywo m. in. na Męskim Graniu, Soundrive Festivalu czy grając na antenie radiowej Trójki w Studio im. Agnieszki Osieckiej.
Tarapaty / koncert // 14.07 20.30 / / bilety 10 zł, dla widzów spektaklu „Spis kobiet” wstęp bezpłatny
Po latach parateatralnej znajomości Alicja Brudło i Iwona Konecka postanowiły spotkać się ze sobą muzycznie, powołując do życia nowy gatunek „angel rock” – zestawienie anielskiego pienia z punkowym zadziorem.
Tarapaty & Więcej Sprzętu Niż Talentu:
Alicja Brudło – gitara, wokal
Iwona Konecka – gitara, wokal
Piotr Śnieguła – klarnet, klawisze, cajon
Grają autorskie piosenki głównie o miłosnych tarapatach, lecz niech to nie zwiedzie pobieżnego słuchacza. Dobory repertuarowe duetu łączą bowiem powszechnie znaną prawdę o tym, że ludzie słuchają tylko piosenek o miłości, z głębokim przekonaniem zespołu, że nudne są piosenki, które są tylko o miłości.
Dwie proste dziewczyny z dwiema gitarami. No… może jednak trochę więcej sprzętu, odkąd duet koncertuje razem z Więcej Sprzętu niż Talentu (Piotr Śnieguła).
Co to wróży?
Tarapaty!
KSIĄŻKI
GŁOŚNE CZYTANIE na rowerach / 30.06 g.11.00
Tym razem blog Kurzojady i Teatr Ochoty zapraszają cyklistów na plenerową edycję akcji Głośne czytanie. Przyjedźcie do trzech miejsc na Ochocie, w których będą czekali czytający aktorzy. Start g. 11.00 w Teatrze Ochoty na Reja 9 (punkt z mapkami). Udział w wydarzeniu jest bezpłatny!
Program:
- Janusz R. Nowicki / fragment "Podróży z Herodotem" Ryszarda Kapuścińskiego Wyd. Znak /
- Modest Ruciński / fragment Mirona Białoszewskiego "Obmapywanie Europy czyli dziennik okrętowy" Wyd. PIW/
- Anna Smołowik / fragment "Usypać góry. Historie z Polesia" Małgorzaty Szejnert Wyd. Znak /
- Izabela Gwizdak / fragment "To ja - dąb": wspomnienia i eseje o Władysławie Broniewskim w opracowaniu Stanisława Witolda Balickiego Wyd. PIW oraz fragment "Zgubiłem okulary. Listy z lat 1947-1962" Wandy i Władysława Broniewskich Wyd. Krytyka Polityczna /