Aktorzy i muzycy, którzy mają na koncie swoje własne komiksy
2023-04-07
Autor: Paweł Mączewski
Fot. „The Riddler: Year One”, DC Comics / BRZRKR, Boom Comics / „Umbrella Academy”, Netflix, Dark Horse Comics.
Francis Ford Coppola będzie pracował nad komiksem. Tak, ten Francis Ford Coppola, który dał nam „Czas apokalipsy” i „Ojca chrzestnego”. A dokładniej będzie czuwał nad komiksową adaptacją jego filmu „Megalopolis”. Produkcja ma się pojawić w kinach prawdopodobnie w tym roku, ale prace nad nią trwają już od lat 80. Można powiedzieć chyba, że to taki passion project Coppoli. Nad komiksem pracować będą artyści Chris Ryall i Jacob Phillips. Będzie to historia osadzona w świecie science-fiction. Na ekranie zobaczymy m.in . Shię LaBeouf, Adama Drivera i Grace VanderWaal.
To jednak nie jest wyjątek, w którym twórcy filmowi lub muzycy sięgają po inne medium, jak na przykład komiksy, by wyrazić swoją twórczość.
Komiksy są idealnym miejscem, by rozszerzyć świat, który wcześniej przedstawiono na ekranie. Bywa jednak też tak, że dany artysta tworzy historię od zera, tak, by jej odbiorca dopiero na kartach komiksu mógł się z nią zapoznać.
ZAGADKA W MROKU
W pierwszym przypadku doskonałym przykładem wydaje się komiksowa seria wydawana przez DC Comics „The Riddler: Year One”, której scenarzystą jest nie kto inny, a Paul Dano. Dla przypomnienia dodam, że to aktor, który wcielił się w postać „Człowieka-Zagadki”, głównego antagonisty w nowym Batmanie z Robertem Pattinsonem w roli głównej.
W chwili zapowiedzi premiery tego komiksu serwis naekranie.pl określił go mianem „najbardziej przerażającego wcielenia Człowieka-Zagadki” i rzeczywiście coś w tym jest. Historia utrzymuje ten sam poziom mroku, jaki można było zobaczyć w filmie. Tyle że tym razem śledzimy losy zagubionego człowieka, który swoim zachowaniem i sposobem patrzenia na świat, odstaje od reszty społeczeństwa. To obraz jego powolnego upadku, a zarazem przeistaczania się w antagonistę, który ostatecznie będzie chciał zatrząść całym Gotham.
Paul Dano dokonuje tu precyzyjnej wiwisekcji postaci, w którą wcielił się na dużym ekranie. Pokazuje nam jego bezradność wobec zimnego i okrutnego świata, gdzie ludzie kłamią i wszyscy noszą jakieś maski – czasem widzimy na nich sztuczne uśmiechy, a czasem butę i arogancję kroczącą wraz z sukcesem zbudowanym rękoma innych ludzi.
Ten Człowiek-Zagadka pośrednio sam dla siebie jest niewiadomą, dlatego chce zrozumieć siebie, chce mieć znaczenie i wpływ na otaczający go świat. Inspiracją dla niego jest sam Batman, który pokazuje, że nawet w nieprzeniknionym mroku jest nadzieja na lepsze jutro.
Fot (2022_07_komiks paul dano riddler year one plansze_62dbb2dc79116)
Przykładowa strona „The Riddler: Year One” od DC Comics.
Czytając ten komiks miałem skojarzenia z filmem „Siedem” Davida Finchera, gdzie my – widzowie – podążamy za dwójką nieustępliwych detektywów, raz za razem, poznając kolejne mroczne sekrety i okropności, jakich dopuścił się ścigany przez nich morderca.
Tutaj jednak nie musimy za nikim podążać. Jako czytelnicy jesteśmy u boku antagonisty od samego początku. To bardzo mroczne miejsce… „najbardziej przerażające wcielenie Człowieka- Zagadki”. Komiks jest zamkniętą historią i doczekał się sześciu zeszytów wydawanych przez DC Comics.
KRWAWY KEANU REEVES
Keanu Reeves króluje ostatnio w wysokobudżetowym kinie akcji dzięki powracającej na ekrany serii „John Wick”. Jeżeli ktoś widział te filmy, wie dobrze, że trup ściele się tam gęsto, a postać grana przez Keanu nie bierze jeńców. To jednak nic w porównaniu ze skalą przemocy, do jakiej dochodzi na kartach komiksu BRZRKR — historii, której nie tylko współautorem jest wspomniany aktor, ale główny bohater wygląda dokładnie jak on!
BRZRKR to krwawa historia mężczyzny, którego… nie można zabić. Żyje i chodzi po planecie od początków ludzkości. Teraz, w obecnych czasach, pracuje dla tajnej rządowej organizacji, która chętnie wykorzystuje jego nieśmiertelność oraz nadludzką siłę. Traktują go jako broń masowego rażenia. „Zrzucają” w miejsca konfliktu i z bezpiecznej odległości obserwują skalę zniszczeń, do jakich jest zdolny.
Kim jest ten nieśmiertelny, jaka jest jego tajemnica i czy rzeczywiście nie można go zabić? O tym właśnie jest BRZRKR. Co ciekawe, już w 2021 roku Netflix miał wykupić prawa do ekranizacji komiksu. Oczywiście z udziałem Keanu. Czy doczekamy się tej krwawej jatki na ekranach naszych telefonów, komputerów i telewizorów? Jak już wspomniałem Reeves jest ostatnio znowu na topie — i wszyscy chcą oglądać, jak strzela do ludzi. Komiks od wydawnictwa Boom Comics.
MY CHEMICAL KOMIKS
My Chemical Romance odpowiada za ponadczasowe emo-hymny pokolenia dzieciaków, które prostowały sobie grzywki farbowały sobie włosy na czarno i chodziły w czarnych makijażach pod oczami, co pięknie korespondowało z plecakami „Hello Kitty” i ćwiekami na ubraniu.
Czy powinno więc dziwić, że Gerard Way, wokalista tego zespołu, jest też autorem hitowej serii komiksu „Umbrella Academy” od wydawnictwa Dark Horse Comics, która doczekała się swojej adaptacji na Netflix? I że w tej adaptacji można zobaczyć pojedynek naszych bohaterów na taniec?
Mnie już nic chyba nie zdziwi.
Poniżej polecam zwiastun serialu, który może zachęci was też do sięgnięcia po oryginał: komiks.